Funcionament del centre

Formació acadèmica que es pretén

L’ESO (educació secundària obligatòria) té una funció terminal i propedèutica i és per això que es tracta d'aconseguir que els joves assimilin de forma crítica els elements bàsics de la cultura del nostre temps i es preparin per a ser uns ciutadans capaços de desenvolupar els seus deures i exercir els seus drets en una societat democràtica. També té l’objectiu d'assentar les bases per a la formació postobligatòria en les seves diferents modalitats, ja sigui el Batxillerat o els cicles formatius de Formació Professional.

El batxillerat (formació post obligatòria) té com a finalitat, al mateix temps, les formatives propedèutiques i orientadores. A més de tots els valors i els drets que hem citat anteriorment i detalladament, l’objectiu principal és assolir les tècniques de base, les destreses i les estratègies formatives per a poder adaptar-se, independentment dels estudis posteriors, a la capacitació dels alumnes per a l'exercici d'una professió determinada i, alhora, el total desenvolupament de la seva personalitat mitjançant la continuació de la seva formació integral, vetllant per introduir noves tècniques, a fi que, en acabar els estudis en aquest Institut, puguin, els qui ho desitgin, continuar els estudis superiors dins del sistema educatiu vigent.

 

 

CONTEXT ESCOLAR
 
Dades d’estructura formativa

La realitat de l'Institut d'Educació Secundaria (…) s'integra en unes unitats d'estructura i uns àmbits de funcionament. Per tant, podem considerar l'institut una organització formada per diverses àrees d'especialització. Les unitats estructurals estaran ubicades en els òrgans que conformaran l'organització escolar:

1. els òrgans unipersonals: els titulars dels quals són els professors.

2. Els òrgans col·legiats: els col·lectius de persones, els quals es regulen per normativa, la presidència, la composició i l'elecció.

Totes les àrees de gestió del centre estan reflectides en l'organigrama que s'adjunta. L'ordenament jurídic del nostre centre i les relacions internes que s'estableixen, es basen en els següents principis:

1. La representació de la cominitat educativa portada a terme per un'òrgan de govern, el Consell Escolar, respecte els altres. En la selecció d'aquest òrgan de govern participen la comunitat i l'Administració educativa.

2. La direcció tècnica de la institució docent es basa en l'actuació d'un director selccionat i d'un equip directiu proposat pel director/a.

3. La tutela, per part de l'administració educativa, de l'actuació dels òrgans de govern, amb la capacitat per a actuar per via d'excepció en el seu nomenament i renovació.

Estructura organitzativa:

1. La direcció política: Consell Escolar.

2.La direcció tècnica: Director/a, Coordinador/a Pedagògic, Cap d'Estudis, Secretari/ària i Coordinadors/es.

3. La direcció de departament: Cap de Depertament.

4. La realització de les tasques: Professor/es. En aquest últim apartat només tenim en compte aquelles competències que fan referència al claustre de professor/es. Explicació del funcionament del claustre de professors a partir d'unes estructures:

 
A. ESTRUCTURA VERTICAL:

L'equip directiu (director/a, cap d'estudis, coordinador/a pedagògic i secretari/a): executen les competències previstes i regulades per llei.

● La junta de caps de depertament: formada per un representant de cada departament existent de forma oficial i reconeguda. S'encarreguen de planificar, executar i avaluar la docència de la seva especialitat en cada nivell en què s'imparteixen les assignatures o matèries corresponents.

● La comissió pedagògica: representada pel coordinador/a pedagògic, el/la cap d’estudis, el/la coordinador de cicles de formació professional específica, de batxillerat, el d’ESO, el/la mestre en pedagogia terapèutica etc. Les seves funciones són coordinar totes les tasques de la funció tutorial, l’organització, l’estructuració i ofertes educatives.

 
 B. ESTRUCTURA HORITZONTAL

● Els equips docents: el conjunt de professors/es que intervé a cada curs d' ESO (s'ocupen de programar, gestionar i avaluar conjuntament l'acció docent en un mateix nivell d'ESO i d'avaluar els/les alumnes ) i/o les juntes d'avaluació: el conjunt de professors/es que intervé a cada grup de Batxillerat (avaluen els alumnes).

● L'equip de tutors de nivell: format pels tutors de cada nivell (funcionen com a equip a l'ESO i s'ocupen de programar i executar part del pla d'acció tutorial que inclou el seguiment grupal i individual del l’alumnat)

 C. ESTRUCTURES DE SUPORT 

● La comissió d'atenció a la diversitat: formada pel coordinador/a pedagògic, el/la mestra de pedagogia terapèutica, els professors encarregats del tractament de la diversitat (Aula d’acollida i Aula Oberta), coordinador/a de llengua interculturalitat i cohesió social , caps de departament i un membre de l' EAP de zona. S'encarrega d'avaluar, estudiar i proposar actuacions per atendre les diferents problemàtiques específiques que presentin determinats alumnes.

El funcionament del centre està totalment ideat per les creadores del projecte, basat en les nostres experiències.