Funcionament específic

- Metodologia de les classes

En aquest centre, la metodologia amb la que s’imparteixin les classes dependrà del nivell dels alumnes i es dividirà en ESO i Batxillerat. Tanmateix sempre serà una metodologia molt dinàmica i participativa amb l’objectiu de millorar el rendiment dels alumnes i fer les classes més interessants.

a. Aspectes generals
- ESO:

Tots el estudiants d’ESO del centre treballaran amb llibres de text, llibretes i el material específic que demani el professor de cada assignatura. Utilitzant aquest mètode tradicional, es pretén que els alumnes adquireixin cert nivell a l’hora d’escriure. Aprendran a fer una lletra clara i a fer el mínim de faltes d’ortografia possible.

En el centre, només podran utilitzar els ordinadors durant la classe d’informàtica o si el professor de qualsevol matèria vol fer alguns exercicis per Internet.

Generalment, les redaccions o els treballs que no superin les dues pàgines s’entregaran escrits a mà. Tot i que el professor pot decidir si prefereix que estiguin mecanografiats.

- Batxillerat:

En principi, els estudiants de batxillerat ja han obtingut un nivell adequat d’escriptura, així que, com a material de classe utilitzaran llibre de text i “tablets”. Amb aquest mètode es pretén que l’alumne sigui capaç de realitzar documents informàtics i que sàpiga utilitzar les noves tecnologies. A més, utilitzar tablets en comptes de llibretes és una manera més ràpida i eficaç de prendre apunts; a l’hora els alumnes no hauran de portar tant de pes a l’esquena.

En aquest cas, els alumnes entregaran els treballs seguint les pautes dels professors.

S’ha escollit utilitzar tablets en comptes d’ordinadors perquè són més lleugeres, més pràctiques i fàcils de transportar i tenen un cost inferior. Les families hauran de pagar-ne la meitat; l’altre part l’assumirà el centre.

 

b. Aspectes específics

- Llengües

Un dels aspectes que més es valora en aquest centre és l’expressió oral i escrita. Per aquesta raó, els alumnes de tots els cursos, tant a l’ESO com al Batxillerat, hauran de fer, al final de cada trimestre, un treball de redacció i una presentació oral en totes les llengües que estudiïn (català, castellà, anglès, alemany i francès).

L’objectiu d’aquestes proves és que l’alumne sàpiga redactar correctament i que aprengui a parlar en públic d’una manera adequada, utilitzant les paraules escaients.

- Ciències i tecnologia

Molts coneixement que s’adquireixen el assignatures com química, física i tecnologia, s’han de saber duur a la pràctica, ja que, només amb la teoria no és suficient. Per aquesta raó, els alumnes que escullin assignatures d’àmbit científic o tecnològic, a més dels examens teòrics, hauran de presentar un projecte, a final de curs, on hagin d’aplicar tots els coneixements que han après.

- Música i plàstica

Les assignatures d’àmbit musical i plàstic tenen una cosa en comú, l’expressió. En la música t’expresses a partir dels instruments i del cant, i en la plàstica, mitjançat la pintura, l’escultura, etc. Per aquest motiu, els alumnes que escullin assignatures d’aquests àmbits hauran de fer un treball conjunt a final de curs, on barrejaran els coneixements musicals i artístics apresos durant en l’any escolar.

Tots aquests treballs tindran un pes important en la nota final i/o trimestral.

- Matemàtiques

Les matemàtiques no només és aprendre fórmules sense cap sentit, sinó que s’han de poder aplicar en el món real. Per això, els problemes matemàtics seran el més reals possibles i aplicats a diversos camps de l’estudi de les matemàtiques.

El centre pot participar en trobades o concursos de matemàtiques com les proves Cangur.

- Història

Per poder adquirir un coneixement més profund i extens de la història, en alguns temes, en comptes de fer-los amb una mera explicació del professor, els alumnes hauran de preparar per parelles els temes escollits i després fer-ne una presentació oral davant els seus companys, els quals hauran de prendre apunts.

- Xerrades orientatives

Al llarg de l’Educació Segundaria Obligatoria, els nostre alumnes rebran diverses sessions orientatives perquè els sigui més senzill escollir què volen fer en un futur. Tot i així, a 4t, els alumnes rebran unes xerrades orientatives per aclarir qualsevol dubte que tinguin a l’hora d’escollir què fer: batxillerat, formació professional o integrar-se en el món laboral.

Al començament de curs, es passarà una enquesta als alumnes, on es preguntarà si volen seguir estudiant o prefereoxen treballar. Aquells alumnes que escollin la primera opció com a resposta, assistiran a unes xerrades portades a terme per professors de batxillerat del propi centre i per persones encarregdes dels graus de formació professional, que explicaran en què consisteix, què s’exigeix als alumnes i per a què serveix. Els alumnes que hagin escollit la segona opció, assistiran a xerrades fetes per persones que treballen en les professions sol·licitades.

En cas de que hi hagi alumnes que encara tinguin dubtes després d’aquestes xerrades, podran concertar una cita amb el psicopedagog del centre, el qual els aclarirà els dubtes en les trobades que calguin.

- Expocarreres

Les expocarreres són xerrades que tenen com a objectiu mostrar als alumnes de segon de batxillerat totes les possibilitats que hi ha a l’UdG. Aquestes xerrades es faran durant un cap de setmana del mes de febrer, ja que el curs és molt curt i els alumnes no es poden permetre perdre hores de classe.

Per portar-les a terme, el centre es posarà en contacte amb diverses universitats de Catalunya, o si més no, amb les més destacades o demandades pels alumnes, perquè puguin venir i exposar els avantatges i les característiques de cada facultat.

Els estudiants no estan obligats a assistir a cap xerrades, només hauran d’anar a aquelles que siguin del seu interès. Dues setmanes abans, al vestíbul del centre, hi haura un llistat amb les universitats i els horaris, on els alumnes s’hauran d’inscriure a les conferències a les que vulguin assistir. D’aquesta manera, es podran suspendre aquelles xerrades que no comptin amb un mínim de 10 estudiants.

Aquest projecte és beneficiós per ambdues parts, ja que, d’aquesta manera les universitats es poden donar a conèixer i acollir més alumnes, i els estudiants podran assabentar-se sobre les característiques, avantatges i inconvenients de cada centre.

- Setmana Cultural

Una de les finalitats que té el mètode d'aprenentatge del nostre centre és que, un cop finalitzada l'educació obligatòria, els nostres alumnes siguin capaços d'elaborar treballs i fer exposicions orals el més acurats possible. Per aquest motiu,  durant una setmana de l'any escolar, cada curs d'ESO haurà de preparar i realitzar el treball i després exposar-lo.

Per als alumnes de 1r, aquesta setmana girarà entorn la música. Es faran grups de quatre persones i se'ls assignarà un tema. Durant aquest període hauran de realitzar una recerca d'informació i sintetitzar-la. Seguidament, hauran de redactar el treball enquadernat i preparar una presentació original, on podran utilitzar qualsevol suport auditiu, visual o físic.

Els alumnes de 2n hauran d'elaborar un treball per parelles sobre les cultures arreu del món. A cada parella se'ls assignarà una cultura diferent. En aquest cas, la complexitat del treball serà superior, ja que, no només hauran d'elaborar el treball i preparar-ne una presentació, sinó que, a més, hauran de cuinar un plat típic de la cultura corresponent i explicar què han après.

Per als alumnes de 3r, aquesta setmana tractarà sobre el món audiovisual. El tema serà lliure, és a dir, cada parella podrà escollir el tema sobre el qual farà el treball. En aquest cas, els alumnes hauran de presentar un reportatge audiovisual, que pot ser tant en forma de fotografia com en video. També faran una part escrita on explicaran l’elaboració del reportatge: quins materials han utilitzat, quins problemes han tingut, perquè han escollit aquest tema, etc. Per últim realitzaran una presentació oral, explicant-ne els punts anteriors.

Per als alumnes de 4t, aquesta setmana serà més intensa, ja que, el nivell del treball es considerablement superior: els alumnes hauran de preparar un debat. En primer lloc, se'ls assignarà un tema a cada dues persones, una estarà a favor i l'altra en contra. Individualment, hauran de buscar informació sobre l'assumpte, elaborar un esquema general i escriure els punt que defensaran d'una manera argumentada. En aquest cas, no serà necessari presentar un treball escrit, ja que, a l’hora de fer el debat, es valorarà l'esforç segons com defensin la seva posició.

El dia del debat, el moderador exposarà el tema i els alumnes podran decidir si estan a favor o en contra. Tot seguit es començarà el debat, dividint els alumnes a favor i en contra en dos bàndols; al llarg de la discusió, els alumnes poden canviar de bàndol tantes vegades com els sembli. Guanyarà l'alumne que acabi amb més persones al seu costat.

A l’hora d'avaluar aquests treballs es tindrà en compte la part escrita i la oral, tot i que aquesta última tindrà més pes.

Els objectius d'aquesta setmana són:

  1. Preparar a l'alumnat per poder fer un bon treball de recerca en el seu moment. Si a cada curs elaboren un projecte que requereixi una recerca acurada d'informació i una presentació oral preparada prèviament, els resultarà més senzill realitzar treballs complexes com el de recerca, a la universitat o al món laboral.

  2. Que els alumnes adquireixin cultura general i mostrin interès pel món que els envolta. L'elecció d'aquest temes no és casualitat. Cada un tracta sobre aspectes que potser no es treballen suficientment en els centres educatius. La intenció d'aquests projectes és fer veure a l'alumnat el que hi ha més enllà del seu entorn. En part, els pot ajudar a escollir el seu futur, ja que descobriran coses que no sabien que existien.

- Diades esportives

Els objectius d'aquestes diades esportives són:

  1. Fomentar l'esport entre els alumnes d'ESO del centre.

  2. Donar a conèixer esports minoitaris.

  3. Realitzar una dinàmica de grup per aconseguir un bon ambient a les aules.

Cada any escolar, durant dos dies de la primera setmana de maig, els alumnes d'ESO realitzaran activitats físiques a l'aire lliure.

Es llogaran dues cases de colònies, on dormiran els alumnes. Els grups d'ESO es dividiran en dos segons les activitats que practiquin, és a dir, hi ha esports que requereixen una situació específica, com l'espeleologia, per això, 1r i 3r s'allotjaran en una casa i 2n i 4t en una altre. Per tal de controlar bé als alumnes hi haurà 10 professors acompanyants, 5 a cada casa.