Funcionament general del centre
Funcionament del centre
En aquest apartat volem reflectir com serà el funcionament del nostre centre, tant a nivell general (el dia a dia del centre a nivell col·lectiu), com a nivell específic (la metodologia de cada classe).
Per començar, establirem reunions obligatòries entre el personal docent: una reunió per trimestre del consell escolar; una reunió setmanal de claustre de professors; una reunió mensual entre l’equip directiu; dues reunions anuals de pares i mares; una reunió mensual entre els tutors i els coordinadors de cada cicle.
Abans de l’inici del curs escolar es realitzaran reunions entre els departaments i tot l’equip docent per presentar com serà el curs: horaris, activitats dins i fora del centre i les aules assignades a cada classe. A nivell de departament s’organitzaran la tipologia de classes, els llibres i el material que s’utilitzaran, les sortides o xerrades que es faran i les classes que tindrà cada professor del departament corresponent. Cada tutor haurà de preparar una petita presentació del curs pels seus alumnes el primer dia de classe.
Al inici del curs, cada professor haurà de comunicar als alumnes com es puntuarà l’assignatura: quin tant per cent compten els exàmens, els treballs, els llibres de lectura (si n’hi ha) i l’actitud, i com poden aconseguir pujar la nota o punts extres durant el curs. Tots els professors han d’estar disposats a realitzar una revisió d’examen, si l’alumne ho sol·licita; en cas de no posar-se d’acord o si sorgeix qualsevol dubte o problema, hi haurà un altre professor del mateix departament durant la revisió.
Al final de cada trimestre, i abans que el tutor faci el lliurament de notes, els professors hauran de dir als alumnes quina nota tenen i com han fet la mitjana per l’obtenció d’aquesta. En cas que no es faci, l’alumne pot reclamar, si té interès, per l’origen de la seva nota. El professor té l’opció de proposar als alumnes fer un treball extra i voluntari per a augmentar la nota trimestral.
Funcionament general del centre
Aules
Totes les aules tenen taules col·lectives per promoure el treball en grup i la cooperació entre els alumnes.
Aules de tutories
El nostre centre disposarà de tres branques d’ESO i cinc de batxillerat, i hi haurà un màxim de vint alumnes per classe. Les aules de cada curs del centre estaran equipades amb: una pissarra de guix, una taula rectangular per al professor i la cadira corresponent, un projector, una pantalla i quatre taules amb forma de mitja lluna, amb cinc cadires, una per a cada alumne.
La raó per la qual volem que les taules tinguin aquesta forma és que creiem que el treball en grup és molt important i, d’aquesta manera, es desenvolupa un millor ambient de treball i una millor dinàmica de classe. A l’hora dels exàmens, els professors tindran una millor visibilitat de l’alumnat, ja que la zona a vigilar és més petita. Al fer les assignatures més interactives, aquesta posició de les taules ho fa més fàcil.
Aules específiques
- Biblioteca
La biblioteca tindrà 4 taules llargues que ocuparan gairebé tota la llargada de la sala. Al voltant de les parets hi haurà uns prestatges amb llibres destinats a l’ajuda acadèmica dels alumnes. Un tall de la paret que dóna al passadís és de vidre, per integrar els alumnes a l’espai de l’institut i que no es sentin tancats en una aula.
S’oferirà un servei de prèstec per als alumnes, que funcionarà de la següent manera: cada alumne tindrà un carnet que es repartirà a principi de primer d’ESO, o a l’entrada en qualsevol dels altres cursos en el cas dels alumnes nous, el qual permetrà que se li deixi de préstec el llibre durant tres setmanes. Si el llibre es malmet o es perd, l’alumne n’haurà de pagar l’import per poder substituir-lo.
- Sala polivalent
La sala polivalent és una aula del centre on s’hi faran els actes formals, reunions de pares, obres de teatre, actuacions musicals, exposicions de treball de recerca i de projectes de final de curs, etc. A l’aula hi haurà cadires amb capacitat per acollir 100 alumnes, una tarima amb funció d’escenari, altaveus per a una bona sonorització, un projector i una pantalla per exposicions.
- Sala de professors
La sala de professors és l’aula on els professors que no tenen classe poden treballar. Els expulsats de les classes hi hauran d’anar i seran atesos pels professors. L’aula tindrà una taula continuada al voltant de les parets, una taula rectangular pels alumnes expulsats i una tauleta amb una màquina de cafè.
- Cap d’estudis i direcció
Les dues aules seran molt semblants perquè la seva funció també ho és: estaran formades per una taula de despatx i unes prestatgeries, en què s’hi guardaran tots els documents de l’institut, expedients, dades dels alumnes, etc.
- Aula de tutories
L’aula de tutories és una de les més petites del centre, ja que s’utilitzarà poc: només en les tutories del tutor amb els pares d’un alumne. Hi haurà una taula amb quatre cadires: una en una banda, la del professor; i les altres a l’altre costat, pel pares i l’alumne.
- Secretaria
A secretaria hi haurà els documents d’administració del centre. Hi haurà una finestreta per poder atendre a les persones que ho necessitin. Estarà formada per un parell de taules de despatx i ordinadors per poder administrar-ho bé. Només hi podran accedir els secretaris i els professors que s’encarreguin d’algun afer en què necessitin els papers del centre, per exemple, l’encarregat de les excursions.
- Consergeria
A consergeria hi haurà guixetes dels professors on els alumnes hi podran deixar treballs i/o notes per a aquests. Allà, els s’hi podran demanar els documents de justificació de faltes, guixos, fulls blancs, grapes, fer fotocòpies, imprimir treballs, etc.
Per això últim, els alumnes necessitaran una targeta prèviament demanada a secretaria la qual s’ha de pagar segons la quantitat de còpies que se’n vulgui. El servei de copisteria serà de 0,03€ per fotocòpia i 0,05€ per pàgina impresa.
- Aula de tecnologia
L’aula de tecnologia és al segon pis, ja que tant els alumnes d’ESO com els de batxillerat la utilitzen. Hi haurà les eines necessàries per fer les pràctiques de l’assignatura, semblant a un taller de qualsevol professional. Els alumnes hauran de respectar tot el material i, si no és així, el professor li aplicarà la sanció corresponent. En cas de repetir-se, el professor té el dret de prohibir-li l’entrada a l’aula.
- Departament de llengües clàssiques
En el departament de llengües clàssiques s’hi impartiran les assignatures de llatí i grec a 4t d’ESO, 1r i 2n de batxillerat. També pot servir de suport, en les hores que no estigui ocupada, per a altres assignatures. Hi haurà cinc taules de quatre persones i una pel professor, per poder treballar en grup i aprofitar l’espai, una pissarra de guix, un projector i una pantalla i prestatges en què posar-hi els llibres i diccionaris.
- Departament de ciències socials
El departament de ciències socials és una aula que utilitzaran els professors de tot l’àmbit social per guardar-hi el material que necessiten i per fer classes amb grups petits. Tindrà una estructura molt semblant al departament de llengües clàssiques, amb cinc taules de quatre persones i una pel professor, pissarra, projector i pantalla i armaris.
- Departament de llengües estrangeres
En aquesta aula s’hi faran les classes de mig grup d’anglès i d’alemany. L’aula tindrà quatre taules de cinc persones, prestatges, pissarra, projector i pantalla i armaris per guardar els llibres. L’aula estarà equipada amb altaveus per poder fer listenings i hören amb més comoditat.
- Aula de música
Aquesta aula tindrà cinc taules de quatre persones per poder treballar en grup. L’aula estarà equipada de diversos instruments que s’utilitzaran durant les classes, un ordinador i altaveu, pantalla i projector. L’aula estarà insonoritzada per no molestar les classes del voltant.
- Aula d’informàtica
L’aula d’informàtica està destinada a les assignatures que necessitin els ordinadors per la seva realització. Tindrà taules al voltant de la paret i la del professor estarà al centre de la classe, per poder control·lar que els alumnes facin la feina que se’ls ha encomanat, un projector i una pantalla. Els alumnes s’asseuran de dos en dos i compartiran un ordinador. Aquesta aula serà la única que tingui aire acondicionat, per evitar que els ordinadors es facin malbé.
- Laboratori de biologia i geologia
El laboratori de biologia estarà equipat amb cinc taules llargues on hi haurà quatre alumnes a cada una, conjuntades amb uns tamburets, per poder guardar sota les taules i estalviar espai. Hi haurà armaris per poder guardar tots els estris necessaris per les pràctiques (microscopis, provetes, etc.) i una pissarra. Tindrà aixetes per poder netejar tots els estris que es puguin embrutar. Aquesta aulà estarà destinada a fer les pràctiques de l’assignatura de biologia i geologia de tots els nivells, per tant, no és necessari que hi hagi molt d’espai on poder escriure.
-Laboratori de física i química
El laboratori de física i química tindra una disposició molt semblant al laboratori de biologia i geologia, però equipat amb les eines adients a les assignatures. Aquesta aula tindrà una bona ventilació per evitar que les reaccions químiques maregin o afectin els alumnes. Aquí, els alumnes, hauran de tenir un comportament correcte, ja que és perillós remenar productes químics.
Màquines expenedores
El centre tindrà màquines expenedores amb entrepans, sucs, fruita i aigua (no hi haurà xocolatines ni dolços) que els alumnes podran comprar. L´ús d’aquestes màquines quedarà restringit a l’hora del pati i abans i al finalitzar la jornada lectiva; en cap cas els alumnes podran anar a comprar entre classes.
Al centre no hi haurà bar ni servei de menjador, perquè, al no tenir classes a la tarda, hi haurà pocs alumnes que es quedessin a dinar i no sortiria rendible. Tanmateix, si a l’inici de cada curs hi ha un mínim de 10 alumnes, l’escola habilitarà una aula i un professor que vigili a l’hora de menjador; els alumnes s’hauran d’endur el menjar de casa o comprar-lo a les màquines.
Horaris
Els horaris seran els mateixos per tots els nivells: cada 110 minuts hi haurà un pati, amb un total de 2; la jornada començarà a les 8h fins les 9:50h, de 10:15h a 11:55h i de 12:25h a 14:05h. Les classes seran de 110 minuts i cada dia només n’hi haurà 3: les que conformen les hores abans del primer pati, les d’entre els dos patis i les de després del segon pati.
Fent les assignatures més llargues, volem que les classes no perdin el ritme. Aquest horari anirà bé a l’hora de fer exàmens, ja que els alumnes tindran més temps; en el cas de batxillerat, els exàmens seran d’una hora i mitja, per acostumar-los a les Proves d’Accés a la Universitat (PAU).
Actitud a l’ESO i el batxillerat
ACTITUD
Els alumnes tenen la obligació de tenir una actitud correcta vers als companys, professors i personal no docent; si no és així, els alumnes seran sancionats, segons la gravetat. Si es presenten accions violentes o sense respecte, l'alumne serà expulsat del centre en un període de 3 dies; si es repetís, l'alumne serà expulsat del centre permanentment.
Els alumnes tenen l'obligació d'assistir a classe i, en cas d'absència, hauran de donar un justificant al tutor. Si un alumne té 10 faltes injustificades, s'informarà els seus pares; si això es repeteix fins a arribar a les 20, l'alumne serà expulsat del centre durant 3 dies. Si es tornés a arribar a les 10 faltes injustificades, l'alumne serà expulsat del centre.
VOLUNTARIATS
Cada trimestre hi haurà jornades de voluntariat, en què els alumnes hauran de participar per, així, promoure els voluntariats, conscienciar els alumnes de la importància d'ajudants als altres i incrementar-ne la participació.
A part d'oferir-los xerrades informatives, hi haurà dies en què els alumnes hauran de portar menjar, productes de neteja o roba que no utilitzin; aquests objectes seran donats a el Banc dels Aliments. També se'ls oferirà la possibilitat de participar en altres projectes organtizats per algunes associacions d'aquest tipus.
PRÉSTEC DE LLIBRES
El servei de préstec de llibres de la biblioteca estarà disponible per tots els alumnes del centre. Per poder agafar un llibre, l'alumne haurà de tenir un carnet que es donarà a l'inici del curs escolar i que permetrà que pugui agafar un llibre durant tres setmanes. Cada vegada que l'alumne demani un llibre, quedarà registrat a l'ordinador; abans de complir les tres setmanes complertes, s'enviarà un correu a l'alumne avisant-lo dels dies que li queden per tornar-lo.
Només es podran agafar de préstec llibres de lectura: els diccionaris i els llibres especialitzats s'hauran d'utilitzar dins de la biblioteca. Només es podrà en el cas que l'alumne el necessiti per fer el treball de recerca.
Els llibres s'hauran de retornar en bon estat i sense marques de bolígraf o llapis; si algun llibre torna en un estat inadequat, l'alumne s'encarregarà de comprar-lo o pagar-ne l'import.
SESSIONS ORIENTATIVES
Durant l'ESO es faran sessions, a l'hora de tutoria, per orientar els alumnes i ajudar-los a escollir els seus estudis posteriors o les sortides laborals. Aquestes sessions s'aniran fent durant tota l'ESO i, en el batxillerat, a part de les hores de tutoria, també es faran sessions pels alumnes que ho desitgin en hores no lectives.
CLASSES DE REFORÇ
Les classes de reforç són unes hores que ofereix el centre i que els alumnes poden sol·licitar si tenen dificultats en alguna materia (en el cas de batxillerat, només en les comunes). Aquestes classes es faran durant les tardes, en diferents torns segons el nivell dels alumnes.
BATXILLERAT ALEMANY
El batxillerat alemany és una opció q tenen els alumnes de cursar el batxillerat en alemany, si prèviament han estudiat alemany al centre com a primera o segona llengua. Aquest tipus de batxillerat funciona igual que el català però el ?% de les matèries han de ser en alemany. Té la mateixa validesa que el batxillerat corrent i dóna la oportunitat als alumnes de poder parlar perfectament l'alemany.
En les matèries de modalitat, aquests alumnes es barrejaran igualment amb els altres; només serà en les matèries comunes, les que seran diferents.