Projectes

Projecte Comenius

En què consisteix?

El projecte Comenius forma part del Programa d’Aprenentatge Permanent de la Comunitat Europea, que es va iniciar el 2007. Té com a objectiu promoure la cooperació i la mobilitat de l’educació a nivell europeu.

D’una banda, el projecte Comenius pretén fomentar el coneixement de la diversitat de cultures i llengües europees entre els joves i el personal docent. D’altra banda, també té el propòsit d’ajudar als joves a adquirir les aptituds bàsiques per a la vida i les competències necessàries per al seu desenvolupament personal.

 

Importància d’aquest projecte.

Volem formar part d’aquest projecte internacional per integrar els nostres alumnes a Europa. Aquest projecte és una de les línies prioritàries del nostre centre. Els objectius que volem aconseguir són:

  1. L'apropament de la realitat europea al nostre alumnat.

  2. El coneixement de l’educació a nivell europeu.

  3. El treball amb centres d’altres països.

  4. La normalització de les noves tecnologies.

A més, el centre vol realitzar intercanvis escolars amb altres centres de la UE. També ho fa mitjançant viatges culturals.

 

Passos que cal seguir per duu a terme un projecte comenius

1. S’ha d’escollir un tema, que pot ser de qualsevol àmbit.

2. S’ha de buscar socis, és a dir, escoles d’altres països que vulguin col·laborar en el projecte proposat. Hi ha dues maneres de fer-ho:

a) Primera via possible:

  • Entrar a la pàgina web oficial del Projecte Comenius: www.oapee.es.

  • Donar un cop d’ull als projectes proposats pels altres paÏsos i veure si n’hi ha algun que ens interessi. Si no es dóna el cas, fer una descripció detallada i clara del projecte pensat, on s’exposa el tema, els objectius, etc. També és necessari determinar el perfil dels participants que es busquen, és a dir, esmentar l’edat dels alumnes als quals va dirigit el projecte, el nombre d’alumnes, etc

b) Segona via possible:

  • S’ha de contactar amb el Seminari de Contacte, que a Girona és el Seminari de llengües estrangeres. A través d’aquest et pots contactar amb l’agència, la qual s’encarrega de comunicar el teu interès al seminari d’un altre país.

Aquest seminari últim, prepara una reunió amb els instituts del país per presentar-los el projecte i obtenir socis que hi vulguin participar.

3. Un cop hem aconseguit un mínim de tres socis, tot i que és recomanable ser quatre, s’escull el coordinador del projecte, que normalment és aquell qui l’ha proposat.

4. Visita preparatòria, ens ajuda a contactar amb els socis: els podrem conèixer, debatre i desenvolupar junts la idea de l’associació escolar Comenius. A més, representa una oportunitat per començar a construir les relacions personals de les quals dependrà el bon desenvolupament del projecte.

En aquesta reunió es poden discutir les qüestions relacionades amb el projecte, el pla de treball, els formularis i les feines de cada escola, el mitjà de comunicació, les llengües que s’utilitzaran i les activitats de mobilització que es duran a terme al llarg del projecte.  

5. Es presenta el projecte als òrgans de govern del centre, que han d’aprovar el projecte.

6. S’han d’omplir formularis d’organització.

Un cop fet tot això, només queda informar a l’alumnat i iniciar el projecte per realitzar-lo de la millor manera possible. Podem demanar ajuda als alumnes participants i a altres professors.


Escoles verdes

En què consisteix?

El programa d’escoles verdes dóna suport a tots els centre educatius de Catalunya que voles innovar, incloure, avançar, sistematitzar i organitzar accions educatives que tinguin la finalitat d’afrontar, des de l’educació, el nous reptes i valors de la sostenibilitat.

 

Imprtància d’aquest programa?

Volem que el centre formi part d’aquest projecte perquè creiem que és important que els alumnes valor

in i cuidin el món que els envolta, i aquest programa és una via per conscienciar als estudiants perquè és important i perquè hem de tenir cura del nostre planeta.

 

Passos que cal seguir per ser una escola verda

1) Preguntar-se què entenem per educar per a la sostenibilitat, quin és el punt de partida del nostre centre i definir els objectius que el centre es vol marcar.

2) Constituir el pla de cohesió ambiental (PCA), que és el marc de referència que permetrà al centre anar concretant les actuacions de millora que el centre es planteja realitzar i que consisteix en definir i prioritzar les línies estratègiques que cal seguir pel que fa a l'ambientalització progressiva del projecte educatiu del centre.

3) Elaborar un Pla d’acció (PA), un document que recull les propostes d’acció redactades pel comitè ambiental. Aquest document concreta actuacions de naturalesa diversa en tots els contextos del Programa i recull, també, els criteris d'avaluació perquè el centre pugui fer una autoavaluació de les accions. Aquesta avaluació és la que ha de portar a la revisió dels objectius i, si cal, a l'actualització del PCA del centre, així com a l'aprovació del nou PA.

4) És el moment de la renovació del distintiu d'Escola Verda.

 

Banc dels Aliments

Història

El concepte de Banc dels Aliments neix a Phoenix, Arizona (EEUU) al 1966 de la mà de John van Engel. Gairebé vint anys més tard, al 1984, el projecte es va introduir a Europa a través del Banc dels Aliments de París. I al 1987, es funda el primer Banc dels Aliments a Espanya amb seu a Barcelona, sota el nom Fundació Benèfica Banc dels Aliments.

Actualment a Espanya existeixen 52 bancs d’aliments, un a cada província, agrupats en la Federació Espanyola (Federación Española de Bancos de Alimentos). A nivell europeu, es compten 240 bancs d’aliments a 21 països diferents que s’apleguen en la Federació Europea de Bancs d’Aliments (FEBA). I a nivell mundial existeix la Xarxa Global de Bancs dels Aliments, que comprèn tots els Bancs d’Aliments situats als diversos continents.

 

Què és el Banc dels aliments?

És una entitat benèfica, independent de la ideologia econòmica, política o religiosa, basada en:

1. La lluita contra el malbaratament i la fam més propera:

2. La primacia de la gratuïtat

3. La seguretat d’una distribució justa

4. Coordinació i gestió gràcies a la participació de voluntaris

 

Perquè ens interessa formar-ne part?

Volem formar part d’aquest programa perquè és una causa solidària i volem fer arribar als alumnes la importància que té ajudar a aquells que ho necessiten, de la mateixa manera que ens agradaria que ens ajudessin a nosaltres si ho necessitessim. A més a més, aquest programa proporciona uns valor molts importants i bàsics per convertir-se en una bona persona. Els objectius que en proposem són:

  1. Sensibilitzar els alumnes i a les seves famílies de les desigualtats socials i de la fam que es pateix.

  2. Fer-los veure la importància que té lluitar per defensar els drets fonamentals de les persones.

  3. Concienciar del malbaratament dels recursos alimentaris en la nostra societat.

Quins projectes portaríem a terme per col·laborar-hi?

  • Prepararíem xerrades informatives per als alumnes, organitzades per persones que participen activament en el projecte.

  • Anualment, es faria una recollida d’aliments en el centre.

  • S’animaria als alumnes perquè participin activament en el projecte com a voluntaris, i perquè s’apuntessin a la gran recol·lecta els dies 30 de novembre i 1 de desembre, que consisteix en que els voluntaris es col·loquin a l’entrada dels supermercats per donar bosses als clients, on, si volen, poden posar els productes que comprin per al banc d’aliments.